dimarts, 8 de febrer del 2011

La cançon del silenci, de Loisa Paulin

Loisa Paulin (Réalmont, 1888-1944)
Cal que el creador pateixi per produir una obra de qualitat, profunda? Mai he estat d’acord amb aquesta afirmació. Aquests judicis maximalistes sempre m’han tocat la sotapanxa. Cada artista és com és, cada persona és com és. N'hi ha uns saben mirar, escoltar, olorar i sentir (ni que sigui el que no li pertoca) i expressar-ho en paraules, imatges o el que sigui i n'hi ha d'altres que menys. Punt i final. O no?

Potser sí que un artista ha de tenir sentit de humanitat, si de cas, encara que la seva obra només parli de robots i no de persones. I sentit d’humanitat no equival a bonesa. Un pot anar pel món com un exacte fill de puta i posseir-lo com ningú aquest sentit. Pel que fa a la creació, si un posseeix aquella humanitat imprescindible (i un mínim de talent, és clar) ja pot parlar d’una capsa de sabates, que alguna mena d’emoció s’escolarà per cada centímetre del cartró de la tapa.

Patir pot ajudar, no dic que no. Però el món vessa de persones que pateixen com animals d’escorxador i que mostren una incapacitat química per expressar el seu dolor amb paraules, amb imatges o com sigui. Penso ara, també, en aquells actors que, per comunicar segons quin patiment, decideixen experimentar-lo per després reproduir-lo a l’escenari, a la pantalla. Al tanto que n’hi ha de bons d'aquests: cadascú que faci el que vulgui si arriba a perpetrar una bona interpretació. Amb to, jo reconec que em sento més a prop de professionals tipus Michael Caine. Aquest paio pot rodar una presa on ha de plorar amb desesperació pel mort de la seva filla de ficció i, en sentir la veu del director que crida “talleu!”, recobrar automàticament la calma i continuar la discussió futbolística que abans mantenia amb l’ajudant de càmera. Aquells intèrprets que arribarien a deixar morir una filla real per poder assolir aquell grau de veritat imagino que senten repugnància en veure aquests companys que es comporten d’una manera tan “falsa”. Enveja potser?... Una cosa és la documentació, aprendre un ofici, com manejar certs eines. L'altra, de molt diferent, tallar-se el dit petit d'una mà per imbuir-se dins la ment d'un yakuza. El Robert Mitchum deia: "El meu únic mètode consisteix en aprendre a no xocar amb els altres actors al plató". Què gran el Robert Mitchum...

El Kubrick no va anar a la Lluna per fer d’astronauta i rodar 2001, a Space Odissey; el Bezsonoff no ha participat en cap conflicte bèl·lic ni matat ningú (bé, suposo, a veure si en Colombo me li descobreix alguna cosa que no sapiguem) per escriure les seves grans novel·les de guerra; Dostoievski no va assassinar cap vella per ficar-se dins la ment de Raskolnikov i disseccionar-la amb aquella precisió, ni Tex Avery va patir l’esclafament per un piano caigut d’un cinquè pis (tot i que no descartem que els ulls se li sortissin algun cop de les conques dels ulls en veure una guapa senyora pel carrer).

A més, la història de l’art és plena de grandíssims artistes feliços com anissos. No dic que en García Lorca no passés els seus disgustos amorosos i d'algun d'altre estil. A més, ja sabem tots com va acabar, pobret. Però la seva actitud vitalista, el seu optimisme desbordant, el seu entusiasme infantil mai li van fugir del cor. Jo no us confessaré si he patit o no he patit prou, però ja us dic ara que ens calen més grans obres de feliços. Per mi el pallasso trist ja se’n pot anar tots a plorar al Montseny i adorar el seu déu Chaplin, la veritat. Vull més pallassos amb parella estable, responsables pares de família, i que cada diumenge manufacturin una paella sensacional. Visca els pallassos normals, també, coi!

Avui, però, donarem peixet als suposats patidors que miren per damunt l’espatlla els que no han patit prou. Loisa Paulin va ser una gran poeta occitana de començaments del segle XX. La seva biografia trenca el cor, pobra dona. Professora d’escola, va tenir tres fills que li suposaven tota la vida. La seva obra primerenca, tota en francès, la va dedicar als nens, als seus fills. Doncs bé, se li van morir tots tres, en molt poc espai de temps, sense arribar a l’adolescència. Més tard va passar per un divorci horrorós. Quan només tenia 42 anys se li va declarar una neuropatia amiloide, una malaltia que acaba conduïnt a la ceguesa i la paràlisi. En fi, un melodrama lacrimògen digne de Griffith, amb la Lilian Gish com a perfecta elecció per fer el paper de la poeta. Loiseta del meu cor, quina vida! Jo, davant d’un panorama com aquest, ho sento, però la propera vegada que vagi a una sessió d’espiritisme no em veig en cor de discutir el tema de si cal patir o no amb el seu fantasma.

No és aquesta la primera vegada que visitem la Loisa Paulin, però sí a que parlo un poc d'ella. Avui us deixo amb La cançon del silenci, en l'original en occità i després la meva esforçada traducció catalana. Espero que aquest silenci que sentiu us ompli el cor de pau. Si us assalta la tristesa, que aquesta sigui dolça:

La cançon del silenci
Vèni, ausirem, anuèit, la cançon del silenci,
la cançon que comença,
quand s'escantís, la nuèit, lo cant del rossinhòl;
la cançon que s'ausís al doç cresc de l'erbeta,
la cançon de l'aigueta
que se pausa, un moment, al rebat d'un ramèl;
la cançon de la branca
que fernís i que dança
desliurada del pes amorós d'un ausèl;
la secreta conçon breçant l'ombra blavenca
del lir còrfondut de promessa maienca,
qu'espèra, per florir, un signe del azur.

Loisa Paulin

La cançó del silenci

Vine, sentirem anit, la cançó del silenci,
la cançó que comença,
que s’escandeix, la nit, el cant del rossinyol;
la cançó que sent al dolç créixer de l’herbeta
la cançó de l’aigüeta
que reposa, un moment, al llambreig d’un sarment;
la cançó de la branca
que forneix i que dansa
deslliurada del pes amorós d’un ocell;
la secreta cançó bressolant l’ombra blavenca
del lliri corfós de promesa magenca
que espera, per florir, un signe de l’atzur

4 comentaris:

Galionar ha dit...

Sorgit de la tristor autèntica o fictícia, de l'alegria o de la professionalitat, al marge de totes les motivacions que portin un artista a escriure d'una determinada manera, la cançó de Loisa Paulin és una bella invitació a compartir uns instants deliciosos de la nit.
Gràcies per oferir-nos-la i per la traducció (content que estarà el Sr. Zabala, eh?).
Una abraçada.

Anònim ha dit...

Sovint, el que fa patir, és el fet de crear en ell mateix... M'agrada quan parles de Kubrick i dius que no va haver d'anar a la lluna per dirigir 2001... I altres exemples que utilitzes. Em recorda, també, Shakespeare: mai va conèixer cap monarca...

Mercedes Lázaro ha dit...

Molt bó el post, és una reflexió que me l'he plantejada més d'un cop...¿cal patir per crear millor? Jo crec que el patiment pot inspirar a l'artista, però no és sempre així, penso que cal trobar un punt d'equilibri fins i tot per crear bé...com tu dius més pallassos amb parella estable... mira la pobre Maria Callas quan era feliç cantava bé, quan més va patir, pitjor va cantar.
Molt bona la cançó del silenci...que per cert, el silenci també és una forma d'expressió.
Una abraçada
Mercè

Florenci Salesas ha dit...

Galionar, m'agrada el que dius sobre la creació en general i de la senyora Paulin en particular. Sovint, sí, ens trobem que quan coneixem el creador quadra exactament amb el tipus d'expressió que fa (una obra apassionada amb una persona apassionada, una obra més resrvada amb un autor molt reservat, discret, etc.) però de vegades hi ha sorpreses ben grosses. Quants cops no ens hem trobat un eixelebrat romàntic, apassionadíssim, rere algú dedicat a una mena de creació ultrafreda o a un senyor amb aspecte de director de banc, tot molt mesurat i ordenat, creador d'una obra que cimeja com a una completa apologia del descontrol i el desordre espiritual i social. No sé si "lo professor" estarà content, però ahir em vaig oblidar de preguntar-li sobre una paraula dubtosa en aquest poema.

Jordi, molt bona aquesta de Shakespeare! I tants i tants exemples. Evidentment que si un té talent per transmetre les vivències, l'obra adquireix una dimensió especial (no necessàriament milor, eh, dic especial). Llegir les impressions sobre la seva pròpia condició d'un monarca, d'un assessí, d'un enamorat, d'una mare, d'un el que sigui amb talent literari sempre oferirà un plus de veritat apassionant.

Ben observat això de la Maria Callas, Mercé. Un punt de patiment, d'amargor, potser sí que pot afectar la percepció i la sensibilitat del creador per fer que la seva obra adquireixi unes tonalitats noves. Però la felicitat oferix una paleta de colors igual d'àmplia. Hi ha artistes (el cas de la Maria Callas és perfecte) que quan van deixar de ser feliços es van apagar com una llanterna. L'alcohol, les drogues, els desnganys amorosos, la desesperació i els errors de tota mena ofereixen un rosari de patiments que potser poden ajudar a crear quelcom únic... si l'artista no es mor abans.

En tot cas, gràcies als tres per la visita. Sigueu molt feliços, que no per això deixareu de tenir els vostres talents i mèrits.