dimecres, 22 d’abril del 2015

Llibres d'ara i aquí: unes recomanacions personals per Sant Jordi.

He anat i continuaré anant prou de bòlit com perquè em sigui difícil actualitzar aquest blog de la manera que voldria. He estat dubtant si fer les meves recomanacions per Sant Jordi o no, i com fer-les. En sentir que per tot arreu es recomanaven els mateixos llibres i no he sentit cap referència dels que de debò m'han agradat a mi, m'he decidit per donar-los una mica de ressò. Finalment m'he decidit per escollir un sol títol per secció, gairebé tots de casa nostra, no per xovinisme sinó perquè la cosa ha anat així. El sistema per decidir les seccions manca de sistema. No n'he inclòs cap del qual n'hagi fet alguna entrada al blog, per evitar reiteracions. En tots els casos em limito a mencionar el títol i l'autor. Tant de bo em trobés amb energies per poder fer un article de tots ells com mereixen. Segur que hi ha títols meravellosos, allà fora. Només en català s'han editat no sé quants milers de títols, no vull pensar que deu haver pel món en alemany, francès, castellà, anglès, mandarí, hindi, urdú, japonès... sens comptar les llengües tant o més petita que la nostra (de debò creieu que pot haver algú amb prou autoritat per poder sentenciar seriosament que ara s'escriu millor, pitjor, o ves a saber com, respecte a no sé quina època passada o futura?). Jo només parlaré del que puc assegurar que val la pena que m'hi jugui un braç. Entendré perfectament que no em feu cas, enmig del caos meravellós universal. Ara, si algú de vosaltres després de llegir-ne algun no esteu d'acord amb mi, patireu alguna mena de càstig. No es tracta d'un xantatge sinó d'una amenaça declarada.


Novel·la
Matar De Gaulle (Joan-Daniel Bezsonoff)


Poesia
A l'hotel, a deshora (Cèlia Sànchez-Mústich)


Cinema (tècnic)
El montaje cinematográfico. Del guión a la pantalla.  (Joan Marimón)


Junvenil
Monday & May (Lilian Lullaby... aka Jaume Copons, Francesc Puigpelat i il·lustracions de Sergi Cámara)



Novel·la
El peixet Federico (Meritxell Cucurella-Jorba, il·lustracions de Concetta Probanza)

Llibres sobre Sitges
Sitges (Beli Artigas i Ignasi Rubí González)


Assaig
Pensant el riure (Josep Maria Sala-Valldaura)


Clàssic reeditat
La 'Niña Gorda' (Santiago Rusiñol)



Traducció de clàssic
Fulles d'herba (Walt Whitman, traducció de Jaume C. Pons Alorda)

Segons el meu parer tots aquests títols em semblen indiscutibles, dignes de re-lectures i consulta sens fi. No deixeu, però, d'acostar-vos a l'obra d'altres autors, els vostres. Jo n'estimo molts d'altres a dotzenes i no començo a nombrar-los per por a deixar-me'n algun. Tots ells em fan companyia, m'ajuden a pair la vida. I en realitat, conec tan poc, llegeixo tan poc, ara... Sé que no tinc cap força per afirmar que els noms que més sonen no valguin la pena. Ves a saber les meravelles que em perdo (els pocs que he fullejat no m'han inspirat, però les ensopegades pot haver estat fruit de la casualitat). Hi ha tant a descobrir, però, aquí dins, allà fora... Suposo que tampoc cal llegir tant, sinó assimilar bé. Tant és. Tots els dies són bons per buscar, remenar, comprar, regalar llibres, fent cas o no a qui en recomana. 

Bon Sant Jordi a tothom!