diumenge, 8 de març del 2009

Buster Keaton i Josep Pla units per un sabre

Inspirat per la frase:

"Si algun dia, com tot sembla indicar-ho, haig de donar algun cop de sabre, que Déu faci que el cop de sabre no sigui massa amanerat."

escrita per Josep Pla a l'entrada del 8 de març de 1919 del "Quadern Gris", he fet aquest muntatge amb escenes del gran clàssic "The General" (Buster Keaton, 1926) en les quals el genial còmic seriós té autèntics problemes per a mantenir la dignitat mentre usa un sabre indòmit. Al final, amb l'ajut vital del sabre dels nassos, es produeix un dels gags d'humor negre més celebrats del seu autor.

Curiosament, aquest gag fou molt desaprovat per alguns crítics del seu temps, perquè feia broma amb la mort. Amb la poca pietat que em mereixen aquells tristos amargats, aixafabandúrries, desitjo, de tot cor, que, a l'infern on siguin, Satanàs els bombi ben bombats.

La mort, pobra dona, s'avorriria molt si ningú no fes broma amb ella, caram.



No sé si ningú se'l mirarà, perquè avui hi ha com un ambient molt seriós a can Pla. En fi, no ho puc criticar: jo de vegades també em passo de circumspecte. Per tant, mereixo tastar la meva pròpia medecina, que diuen. Cada dia, rebem alguna lliçò. A més, no és circumspecció, si ho penso bé. Es pot fer molta conya sense perdre el rigor. Bé, jo ja m'entenc, no cal que em feu cas.

Comentari addicional: Avui ha estat el dia del Ral·li. Hem aprofitat la meva dona i jo per visitar el poble de Garraf , a una parada de tren de casa, i fer algunes fotografies. De vegades no cal anar molt lluny per veure coses belles (gran frase! gran descobriment! Florenci, t'has cobert de glòria, maco...)