diumenge, 1 de març del 2009

Saki i Buster Keaton


Ahir, al suplement de Cultura de l'AVUI, em cridà l'atenció una foto del escriptor anglès Hector Hugh Munro, més conegut com a Saki.

La notícia feia referència a que finalment es publicaran en català alguns dels contes d'aquest autor sorprenent, exponent únic d'un cert humor anglès, fosc, absurd i càustic. Jo, com a amant que sóc del millor humor cuinat a aquella illa, no me'n puc estar d'anar corrent a llegir-me'l. De moment, qui ho vulgui, pot fer algun tast a la xarxa, tant en la versió original, com en traduccions a d’altres llengües.

El que em cridà l'atenció de la foto fou la increïble semblança amb la imatge del meu admirat Buster Keaton. De fet, a la primera llambregada, pensava que es tractava d'alguna foto seva que m’era desconeguda. Però no. Després, amb una ràpida recerca per la xarxa ja vaig veure que el tal Saki tenia unes faccions força particulars, més allunyades que las que tenia el genial director i actor nord-americà de les que aquesta imatge feien sospitar.

La foto, evidentment, pateix del típic retoc exagerat de la època. He mirat de trobar alguna de Buster que se li pogués assemblar, tant en actitud com en posa. Quan en trobava una que quadrava amb el primer, no ho feia amb el segon. Finalment, he decidit d’optar per una de punt de vista frontal (molt famosa, potser massa), en la qual Buster fa cara de res. Llàstima, perquè en té unes quantes en que aixeca les celles amb una altivesa similar a la del senyor Saki, aquí.

Bé, mentre no trobi res de més suc interior, us deixo aquestes dues imatges exteriors.

Ah! Abans de marxar us vull esmentar una altra curiositat:

Saki visqué entre el 1870 i morí el 1916, mentre Buster o feu entre el 1895 i el 1966. Buster, però, s'inicià al cinema, de la mà del seu padrí "Fatty" Roscoe Arbucle el 1917, justament un any després de la defunció de l'anglès. Llàstima!