dissabte, 12 de desembre del 2009

Bacil de Pere Quart


Bacil

Ni
brí
bo:
mi-
cro-
bi.

Inclòs dins Bestiari, recull d'epigrames de Pere Quart, amb il·lustracions de Xavier Nogués, Editat per primer cop el 1937, en plena Guerra Civil, guanyà el Premi Joaquim Folguera del 1936.

El prefaci de l'autor diu:

Les composicions d'aquest petit llibre --mostra de poesia epigramàtica aplicada en fred sobre diversesbèsties i un vegetal-- han estat escrites sota el signe d'una inconfessable frivolitat. Si l'autor pretengués de fer-se perdona invocaria al precedent del seu col·lega Homer, que ha gosat versificar amb insidiosa fantasia a propòsit de déus i semideus.

I la dedicatoria diu:

A Camús, el meu estimat gos

Aquest llibret sempre m'ha inspirat molt. I això que, sense voler-los cap mal, no sóc el que en podríem dir un amant dels animals. Tan si vull companyia que m'aguanti amb paciència, o em porti la contraria, com un esclau que em resolgui tot allò pesat de fer, la humanitat proporciona quantitats ingens de material de qualitat molt superior al que proposa món animal o vegetal. És la meva opinió, és clar. I, encara que no la comparteixi, entenc molt bé i respecto la dels possibles lectors zoofílics. En aquest cas, qui es deu sentir més molest, però, ho haurien de ser els seus petits o enormes companys de jocs, que no han estat preguntats si volien participar en aitals gresques de llit o pessebre.

Què tingueu un bon cap de setmana. Sigueu bons i no pinteu grafittis a les parets. I si ho feu, que us enxampi un aplicador de la xària i us talli les manetes.

6 comentaris:

Helena Bonals ha dit...

Ja el coneixia, aquest epigrama: "brevity is the essence of wit"!

"la humanitat proporciona quantitats ingens de material de qualitat molt superior al que proposa món animal o vegetal": hi estic d'acord, sobretot en el camp de la literatura.

Florenci Salesas ha dit...

Home, en el camp de la literatura, és evident, pobrets animalons. Quin abús! I encara ho seria si tots els escriptors fossin com segons quin. En el camp de volar amb les pròpies extremitats o en la immersió a ple pulmó n'hi ha molts que ens guanyen, eh. Cal ser caballers i admetre aquestes limitacions. Fins i tot l'Audrey Hepburn no superarà mai en llargada el coll de les girafes (tot i que me n'alegro perquè llavors faria molta por!)

Florenci Salesas ha dit...

cavallers!

Florenci Salesas ha dit...

Gràcies pel comentari Joana. El bestiari, sí, és molt recomanable. I bé, justament aquest és l'epígrama més radicalment minimalista, eh. Perfecte quan no tens gaire temps per copiar algun text al teclat.

No oblido la granota de Monday fins Sunday! Sóc a temps encara? He tingut algun problema logístic afegit que ha fet que no m'hi pogués posar, però ara sí que puc. A veure si t'ho acabo aquesta setmana.

Que tingueu bon dia senyora.

Florenci Salesas ha dit...

Tu envia a l'adreça, Madamme du foret de rêves (sí, mira, ara em faig el llest i no sé si ho he escrit bé això)

Florenci Salesas ha dit...

Que sí, Tom, ai! Jerry! vull dir Joana, que sí! Tu envia. Clica a l'adreça que hi ha al perfil i a veure que podem fer.

Vinga, fins després (m'has trobat de casualitat!)