dilluns, 28 de juny del 2010

Aquella dona...


Jo no tinc prou cultura política per entendre que vol dir federalisme. Com que el 99% dels espanyols tampoc la tenen —entre ells un bon munt de polítics professionals— no veig la raó per la qual caldria aplicar aquest sistema a l’estat espanyol.

Els espanyols es divideixen —la divisió és grollera, perquè hi ha no només matisos, sinó fins i tot algú que ens entén! Us ho juro, n’he conegut algun!— entre els que es declaren absolutament indiferents amb el que passi amb el futur del seu país i els emparanoïats per la seva divisió. Als primers, el federalisme se’ls en donaria tant com si Espanya, de sobte, esdevinguès una província de Madagascar. No sé si em sembla bé que es desentenguin tant de tot amb allò que se suposa els hauria d'importar, però com a mínim, mentre es dediquen a l'hedonisme més frívol, no gasten energies en voler-nos cap mal. Pels segons, en canvi, el federalisme representa una mena de pecat mortal contra la “Sacrosanta Unidad”. Si s'apliqués aquell sistema actuarien com si Catalunya fos una “bella región con sus províncias”, tal com ho fan ja a hores d'ara.

Hi ha algun cínic que ens aconsella viatjar per treure’ns segons quines idees del cap. A mi, ai! com més viatjo —poc, val a dir, però em relaciono amb molt estranger indesitjable via Internet i conec gent de tot arreu, més clar veig que l’únic camí per al meu país és la independència. Sense independència no ets res. I si no ets res ets invisible, un altre. Quan surt el tema, sempre pregunto als meus amics madrilenys si els faria gaire gràcia que cada vegada que sortissin a l’estranger i proclamessin que són de Madrid se'ls respongués:

—¿Madrid? ¡Oh, muy bonito!... Pamtumaca, castellers, barretinas, sardanas, tots som pops, tots som pops, sexe xuxes d’un xuxat menxen fexe d’un penxat...

Automàticament, em capten.

No existeix desgràcia més gran per a un català amb un mínim de consciència cultural que travar amistat amb gent que fins fa poc tenia un país i una cultura ridiculitzada per un “estat-imperi” i comprovar que ara no poden estar millor. Personalment, jo, entre d’altres, tinc una amiga lituana que resulta d’un higiènic que fa por... cosa que no puc dir de l'enveja que em fa venir, la indivídua!

Aleshores, quan això passa, la sensació que aquí estem fent el préssec et fan venir ganes de començar a bufetejar als catalans zombis, a veure si es desvetllen de l’estat d’hipnotisme que els segresta el cervell. Però, és clar, pobrets, a totes les distròfies culturals que pateixen —patim— se’ls ha de sumar el fet que portem dècades ensinistrats en aprendre a entretenir-nos en la llengua imposada —per una altra banda fermosíssima: ella no en té cap culpa, no confonguem—, en jugar lligues espanyoles que els ha gravat a les meninges el mapa de la Pell de Brau molt més del que estan disposats a acceptar. Amb tots els respectes per a aquest equip que segur ha d’estar format per bellíssimes persones... què coi ens hauria d’importar a nosaltres el que faci el Valladolid club de futbol? Per què de fet, què en sabem del que fan els nostres germans de Perpinyà amb el seu equip de rugby? I entre d'altres coses, com es juga al rugby?

Les fronteres artificials imposades des de dalt i aplaudides amb entusiasme per tots els botiflers interiors, encantats amb el benefici que se’n pot treure —ja se sap que la traïció, el vendre’s al fort sempre dóna guanys ràpids— han realitzat la seva feina molt millor del que estan disposats a acceptar alguns...

Ens trobem en la mateixa situació de la dona maltractada psicològicament, que viu amb un marit famós, conegudíssim, que tots els periodistes volen entrevistar. Ella és tan sols la “dona de”. Tant de temps de convivència ha normalitzat l'anormalitat que comporta que ella hagi de llegir els llibres, escoltar la música i mirar el mateix canal de televisió que ell. Moltes d’aquestes coses, acostumada a empassar-se les per obligació, han acabat agradant-li. A força de compartir tants moments —fins i tot algun de bo, enmig del malson— ha estat abduïda per la personalitat del marit.

Ella també l’haurà influït en alguna cosa, potser. Però ell sobresurt com el fort, el guai, el reconegut per tothom. Fins i tot els seus defectes semblen encantadors als ulls del món. Ella, però, conserva la seva personalitat, secretament. Davant la brutalitat del seu company, ha anat guardant en un calaix amagat els seus poemes, les seves velles cançons, escrites en silenci, en una llengua diferent, la seva, aquella que el dia que aconsegueix presentar al món amb un nivell de dignitat mínima serà acusada pel fort marit d”imposar-la”, amb el típic cinisme que exhibeixen aquells que tenen la paella pel mànec, el dit al gallet de l’arma que sempre apunta al teu cap.

A força de sentir com ell li ridiculitza tot el que fa:

—A on vols anar tu sola? Què no ho veus que només amb mi estaràs protegida?... Mira el camí que hem recorregut junts gràcies a la meva empenta i el molt que te n’has beneficiat!”...

s'acaba creient que no val res.

Costarà acceptar que ell en part té raó. Que ella no només no haurà pogut esdevenir la gran —o insignificant, però ELLA— estrella per si sola, reconeguda pel que és, potser amb una potència fins i tot superior a la d’ell, sinó que s’haurà tornat força perversa. A força d’aguantar retrets, ridiculitzacions i només existir per a representar-lo a ell, ha anat acumulant odi dins el seu pap silenciós. Comet, aquí i allà, petites venjances, sovint salpebrades de misèria. Comet, en definitiva, els errors dels febles. Mentrestant, ell va aprofitant tots els moments en que van maldades per per reclamar-li solidaritat. Primer la insulta i després li retreu la insolidaritat! Però que hi troba aquesta dona de viure amb aquest element tan embrutit i prepotent? Ella, com no, l’odia, perquè està cansada. Però també ho està d’odiar, d'odiar el seu marit. Ara, després de tants anys de menyspreu, se sent incapaç de trobar-li res de bo, tampoc. El divorci s’imposa. Però és clar, ell, que no arriba a l’alçada d’altres marits, com Canadà o Dinamarca, per exemple, per posar el cas de dos esposos al quals no els fa cap gràcia que la seva dona es vulgui separar, però que no entendrien una relació de prepotència i “estás conmigo por cojones y por que lo digo yo” com a únic al·licient a oferir.

—A on aniràs tu sola?— li repeteix ell, una vegada i una altra.

I ella, en sentir això, amb el cor acovardit per la inseguretat, se sent —a sobre!— culpable. Potser que s’escolti la part interior que li diu:

—Cal continuar treballant pel projecte comú. No has de trencar la relació. Un plat només té sentit quan roman sencer: si els trossos se’n van per la seva banda, no faran dos plats més petits, serà el desastre...

Però potser que guanyi la que li xiuxiueja:

—Això nostre s’ha acabat. Aquesta relació s'ha podrit i continuar-la només us fa mal als dos, sobretot a tu, que cada vegada t’assembles més a un cadàver en vida, una ombra del teu marit, una imitació ridícula que ni tu et creus. Separa't. Allunya't una temporada. Ho passaràs malament perquè no tens gaires amics fora de casa i els pocs que et queden te’ls ha fabricat ell. Passaràs gana i els mals averanys que ell t’havia predit es presentaran en part, i s’allargaran molt més del que podries haver imaginat. Però valdrà la pena perquè, amb el temps, no només tu obtindràs el teu espai, sinó que, al fons del corredor, tant tu com ell us començareu a mirar de nou amb interès i tendresa. Mica a mica, ell s’adonarà que, caram, déu n’hi do tot el que et guardaves a dins, i que el món t’ho valora. Tu veuràs que ell, al capdavall, no era el monstre que, per dormir cada dia al mateix llit, pensaves. Totes allò pel se’l reconeixia i aplaudia al món i que, en només sentir esmentar, et feien venir ganes de vomitar, t’adonaràs que valia la pena escoltar, ni que fos una vegada. I, poc a poc, això serà el millor per a tots dos. Tu arribaràs a assolir el seu grau de llibertat. Igual. Podràs fer i desfer, compartir o no, tot el que vulgueu, de mutu acord, així com tambè ho faràs amb qui et convingui, amb el país que convingui...

Em fa patir cada cop que fem el ridícul, cada cop que ens fan passar per l’adreçador, cada cop que ens silencien, ens divideixen. Em posa especialment trist veure que què poc entenen tot el que ens fan, que mai ens han demanat perdó per res del que ens han fet. Als esclaus se'ls ha demanat perdó. Se'ls ha demanat perdó als jueus. Hi ha mala consciència envers les dones per l'explotació que han patit. Amb tot, encara estic esperant que se m'acosti un espanyol amb mala consciència. Ja he dit altres cops el que li diria: que es deixés de cerimònies i que anèssim a prendre un gelat, a gust, que per mi no hi ha problemes. No m'agrada que la gent s'hagi d'arrossegar amb males consciències històriques per les atrocitats que han comés els seus avantpassats. Ara, una cosa és això, i l'altra l'enorme barra actual. Quan aquesta barra provè de germans nostres, que se suposa que haurien d'estar a la mateixa barca, lluitant pel mateix, el meu cervell simplement es colapsa, no pot processar aquestes dades encriptades.

Ha arribat un moment que no podem restar de braços creuats. L’atac és massa fort. Cal, per sobre de tot, no posar-nos nerviosos —cosa molt difícil— i no ser tan ximples de cometre errors similars dels qui tan critiquem. Som una tribu, així és. Això, però, no suposa cap motiu de vergonya. La vergonya vindria, si de cas, de ser una mala tribu.

Moltes de les coses que dic aquí no són noves. L'original el vaig publicar a la pàgina de la pacient Criticartt ja fa molt de temps. Per desgràcia, el text no té la obsolència entre els seus defectes... Per desgràcia.

5 comentaris:

Florenci Salesas ha dit...

Moltes gràcies Fina. Jo crec que el text diu tota la veritat i crec que miro de criticar els errors que també cometem aquí dalt, els típics errors dels febles acovardits. No m'agraden, denoten un embrutiment que no és bo. Castella en aquest sentit sempre ha estat més noble i clara. Ells tenen clar que volen l'hegemonia, se senten superiors i imposen les normes quan els dona la gana. Si vas a mira, és molt coherent. Els que em treuen de polleguera són els merdaseques que haurien d'estar al nostre costat i que continuen comprant la premsa de Madrid, no contrasten res i es deixen rentar el cervell en una direcció al·lucinant. Fan com aquells jueus que s'apuntaven al partit nazi. No els acabo d'entendre a aquests, la veritat. Qui se sent fort i es creu superior i amb la veritat absoluta és normal que passi per damunt la democràcia i per damunt del que sigui. Però els que enlloc d'ajudar els seus germans se'n van amb el fort, com les rates, per mi no tenen nom. Un dia li preguntaré a un amic psicòleg que tinc com se'n diu dels que pateixen aquest síndrome (abundantíssim en certs països germans). Aquí hi ha altra tipus de rates, és evident. Però aquesta és força més rara. Potser perquè no estic tan acostumada a ella em fa més por.

Avui la gent estava molt indignada aquí, pel carrer, per tot arreu, als bars, gent de molt variada ideologia. Tanbé em fa una mica de por que els ànims no s'escalfin massa i es perdi el món de vista. Un senyor gran, que les ha vist de tots colors, m'ha comentat avui "És que és com si a sobre que peguessin a ta mare, els que ho fan es molestessin i s'estranyessin que sortim a defendre-la". Jo, la veritat, tot i que no sóc cap exemple de bon fill, no sóc tan horrorós tampoc i, davant tanta agressió, pitorreo i calumnia (la premsa de Madrid avui batia cotes de surrealisme mai vistes) bé haig de reaccionar. Però és fonamental no creure's el rei del mambo. Som humans i amb la mateixa capacitat de caure en la tirania que ells. ojo! Em preocupen els fanàtics, que sempre m'han incomodat en el meu bàndol, aquells que aprofiten aquests moments per embolicar la troca i demonitzar el contrari.

Florenci Salesas ha dit...

Continuo Fina, perdona.

Hi ha contraris, i diferents punts de vista de la situació, no ens hem d'enganyar. Vivim mons paral·lels i ningú escolta ningú. El que dic, la relació està podrida. A mi no em fa feliç que la cosa sigui així, però així és. Que fins i tot a algú tan espanyolista com Montilla se li hagi acabat la pacipencia té algun sentit, suposo. Pobre home, al final em farà pena i tot (jo que no el votaria ni boig), rebent pals de tot arreu ara. Ha fet, (tímidament), el que qualsevol president de qualsevol país faria i se'l mengen per tots cantons. La veritat, no em sembla just. Sé que aquesta opinió no és massa popular aquí a Catalunya (que se'l té per un tou) però crec que fa el que s'ha de fer. I sense insultar.

A qui li molesti aquest post, només pot ser algú que no vulgui admetre la veritat. Quin alicient hem de tenir els catalans per acceptar allargar el cadàver d'aquesta mentida compartida? És que tampoc sé quin alicient troben allà baix, sincerament. La darrera enquesta que vaig llegir, els frikis que a Catalunya tenien intenció de votar el PP s'havien reduït al 6% de votants. No és gens estrany. A mi m'arribaven a fer pena i tot. Com que sóc de natural bleda, m'entendria i els veia com aquells anglesos que encara estan a la llunyana colònia, nostàlgics de la època en la que tallaven el bacallà. No puc evitar tenir un cert punt de simpatia per aquella gent que es manté en minoria, en una mena de romanticisme colonial que té la seva literatura. Sí, ja ho sé que ja són ganes això de vestir del glamour britànic la caverna nacionalista espanyolista, que baveja amb la "roja". Però no ens hem d'enganyar, aquesta gent parteixen d'un rentat de cervell molt consistent, que no admet massa diàleg, per no dir gens. No tots, eh. Què com en tot hi ha excepcions. Estigueu amb les orelles ben obertes i escolteu abans de parlar. Ells no ho faran, ja ho sé. Però jo no em cansaré mai de recordar que nosaltres sí ho hem de fer. Malgrat tot. cal parlar. Que rebrem insults? Segur. És la manera de raonar dels que no raonen. Jo admeto que quan m'aixafen un ull de poll també faig un ai! Però després em sap greu.

Potser sí que com em deia una persona molt sabia ahir, aquesta és una oportunitat d'or per guanyar un pessic de dignitat. A veure. També pot ser que la perdem tota. Això si que està exclusivament en les nostres mans.

Au va, que al final tot anirà bé per tothom i acabarem sent la mar d'amics...

Helena Bonals ha dit...

El Montilla que diu que està indignat però que "veu salvada la major part" em sembla patètic: senzillament és incompatible una cosa amb l'altra. I jo no el votaria mai, ni directa ni indirectament, Florenci.

La nostra relació amb Espanya no és només la d'una dona maltractada, és fins i tot la d'una dona violada. M'ha agradat el que has dit "Mica a mica, ell s’adonarà que, caram, déu n’hi do tot el que tenies al pap, i que el món t’ho valora". Però no crec que això passi mai amb Espanya.

M'ha fet gràcia allò de "—Madrid? Oh, muy bonito!... Pamtumaca, castellers, barretinas, sardanas, tots som pops, tots som pops, sexe xuxes d’un xuxat menxen fexe d’un penxat..."

Tens una vida interior inabastable, m'ha agradat molt de llegir-te.

El Kioskero del Antifaz ha dit...

Tant sols comentaré que no deixar créixer en l'individualitat, és no créixer en conjunt.

Els espanyols això ho saben... jo crec que ho han de saber ja que és una veritat poc relativa.

El que passa es que deixar créixer en l'individualitat té la cosa aquella de perdre protagonisme de conjunt a priori, per tal de donar protagonisme a les individualitats en alça, i per això el federalisme fa tanta por d'entrada.

Hi ha la dita aquella tan espanyola de: "Jodidos, pero contentos".

Es a dir... millor no sortir-ne tots plegats que no pas haver de contemplar com nosaltres solets seriem capaços de fer-ho; i el que és pitjor... sense ells.

Florenci Salesas ha dit...

Primer que res, dir que he estat dos dies sense poder connectar-me, la qual cosa ha sigut d'un divertit que espanta. GRRRR!

Helena, no siguis cruel amb el Montilla, pobret, que és una presa fàcil. Jo tinc la teoria de que amb ell (amb tot el espanyolista que és, si vols, d'acord, però és normal, eh, no siguem tan intransigents, dona) aconseguirem la independència. Jo el veig, pel davant de tot, com un funcionari que vol fer la seva feina el millor possible. I s'ha trobat en que ha tractat de que no pot fer la seva feina de cap manera perquè s'ha topat amb la crua realitat de que el sistema polític espanyol és un caos, que no deixa treballar. No pot fer bé la seva feina per raons absurdes. Es pot ser espanyolista, federalista, col·laboracionista o secessionista o el que sigui. El que no pot ser és la irracionalitat tan bèstia que hi ha que fa que o es pugui treballar. Ja ho veurem.

Kioskero! Precisament ahir vaig rebre un mail d'un amic de Madrid boníssim. El paio (amb un sentit de l'humor genial) començava cagantt-se amb els catalans, dient que quin horror haver de ser com nosaltres i que jo, de tots ells, sóc el més pesat he, he... Però el paio (és maquíssim) em recomana que no llegeixi la premsa de madrid, que ara estan com bojos del tot (com si no la llegís ja per Internet: perdona Mattín, chaval, llegas tarde con el consejo ;). El que és bo, és que sembla que els típics mitjans feixistes no s'aclaren perquè no saben quin tipus de mentida és la més efectiva i mentre n'hi ha alguns diaris que diuen que la sentència no ha tocat res i ara Catalunya ja no la pararà ningú per a independència (amb les crides a l'exèrcit de rigor, per demanar la "unidad de la patria" dels collons, que sempre entendreixen tant) i els que es feliciten perquè s'han carregat l'estatut definitivament. És sensacional. A veure, aquí dalt com a mínim tots els diaris estan d'acord en estar emprenyats (ja siguin més aviat conservadors com La Vanguàrdia, sociates com El Periòdico o catalanistes de la ceba com l'AVUI o el Punt) perquè la evidencia que s'han passat la democràcia per forro dels dallonsen és com massa heavy. Intereconomia Channel és com el Disney Channel versió hard. El colega madrileny em diu que nosaltres com a mínim podem aspirar a escapar, que ell s'ha de quedar a Madrid! Jo li dic que Madrid és molt guai (ja saps que m'agrada molt aquesta ciutat) que no sigui burru i que ell, ja que allà no és un estranger, que aprofiti la marxa que es corren, he, he...

Joana, ja veus que al fi he pogut entrar al blog! Ara aniré a veure que ha passat allà al bosc, que la Montse es mereix el millor dels homenatges.
Ah, per cert, he rebut suport i ànims de uns quants germans valencians. M'agradaria recordar als catalans que no tots els valencians són uns col·laboracionistes i uns venuts, ni moltíssim menys, i que la major part de la gent passa de política com a tot arreu. I mira, ben fet que fan. Passa que en moments en que es fa un atemptat a la democràcia tan bèstia com aquest, en el qual el teu vot no serveix per a res, que val molt més el de vuit senyors rere una taula, com als temps d'aquell senyor del bigoti que es va dedicar a extingir una bona part dels ciutadans de la península i a fer que una bona quantitat es quedés a Mèxic o Argentina, doncs fa que tothom estigui molt enfadat. A mi ja se m'ha passat una mica. No ens poden robar la llibertat una altra vegada, que la gent volem viure tranquils i en català, caram, sense que ens imposin coses rares i que els nostres fills comencin a veure signes de feixisme com no han conegut en sa vida (i que per desgràcia en alguns llocs de la península encara existeixen, amb total impunitat... pobreta la minoria conscient de la barbàrie...)